Google voegt meer ontdekking toe aan Google Maps met een feed.
De nieuwe feed biedt meer kansen voor lokale bedrijven en de zoekmachine marketing. Google ontwikkelt de “sociale functies” van Google Maps verder met het uitrollen van een nieuwe “communityfeed” onder het tabblad Verkennen van Google Maps. Dit gebeurt wereldwijd voor zowel Android als de iPhone. Afgelopen november begon Google gebruikers in staat te stellen ‘lokale ontdekking’ te volgen. Voortbouwend op dat concept, presenteert de nieuwe community optie van Google verschillende soorten inhoud die zijn gekoppeld aan de locatie van de gebruiker.
Plaatsen en activiteiten. Er wordt een scala aan activiteiten en plaatsen getoond. De lijsten lijken allemaal te zijn samengesteld door Google Local Guides. Voorbeeldlijsten zijn ‘Parken en tuinen in Parijs’, ‘Lokale favorieten van Amsterdam’ en ‘Beste hondenparken van Scheveningen tot Maastricht’. De lijsten veranderen per locatie en lijken niet algemeen te zijn. Elke plaats heeft echter een lijst populaire locaties.
Dit is interessant en handig voor consumenten en de zoekmachine marketing in het algemeen. Maar er is een duidelijke marketinghoek. Gebruikers kunnen updates ontvangen van bedrijfslocaties op Google Maps. Verzameld op één plek, lijken ze in feite op Instagram-feeds.
Individuele bedrijven kunnen niet op dezelfde manier worden “gevolgd” als de lijsten, met een simpele volgknop. Maar gebruikers kunnen individuele plaatsen opslaan en die berichten verschijnen onder het update-tabblad van Google Maps. Google zou het mechanisme waarschijnlijk consistent moeten maken, zodat er geen verwarring bij de consument is.
De update optie is niet aangepast aan de huidige locatie. Het bestaat uit elk opgeslagen bedrijf, ongeacht de locatie. Dus als je een jaar geleden een heleboel plaatsen hebt bewaard voor die vakantie ontvang je doorlopende updates van die bedrijven, ook al ben je niet langer in Amsterdam, Brussel of Parijs.
Dit is een zeer interessante ontwikkeling voor Google Maps. Het valt nog te bezien of Google de community feed en het groeiend aantal ontdekking opties in Maps actief promoot. En het is niet duidelijk hoeveel mensen de tabbladen Verkennen of updates in de app gebruiken. Maar zelfs als het maar een klein deel is van het totale aantal gebruikers, meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers, zijn het nog steeds veel mensen.
De community feed, die de inhoud en links van Google Posts bevat, zou een effectief promotietool kunnen worden voor lokale bedrijven en retailers, zelfs voor e-commerce. Gebruikers moeten zich natuurlijk aanmelden om zakelijke updates te ontvangen. Maar als ze dat eenmaal doen, vermoed ik dat Google een grotere betrokkenheid en een toename in conversies ziet wat bijdraagt aan de zoekmachinemarketing.